Dec 19, 2007

6 miliona $ za 24h

Simpatizeri Ron Paula, američkog predsedničkog kandidata koji je postao pravi internet fenomen, uspeli su da za svega jedan dan sakupe preko 6 miliona dolara za njegovu kamapanju. Novac je skupljan putem internet strane Tea Party '07. Time je Ron Paul oborio prethodni rekord američkih predizbornih kampanja koji je inače sam postavio pre par meseci. Ovo samo još jednom potvrđuje privrženost njegovih online pristalica. Pre par dana sam pisala o Ron Paulu ovde, a ovaj put evo jednog kratkog videa sa CNN-a o njemu:

Dec 17, 2007

Kolegijalnost?

Obično izbegavam da se putem bloga “Internet, brajko!” žalim na ovakve stvari, ali evo sad sam se odlučila da iznesem tri različita zanimljiva slučaja koji su se desili u poslednje vreme. Tema posta je fer-plej među novinarima/blogerima.

Slučaj 1: 24 sata

Pogledajte post koji sam objavila 15.12 (kliknite ovde), a sada pogledajte ovu vest objavljenu 17.12 u našim dnevnim novinama „24 sata“ (kliknite ovde). Što bi se reklo, frapantna sličnost. Naročito obratite pažnju na deo o traženosti pojma „serbia“ putem Google-a. Ovo ističem jer sam sama lično pronašla i osmislila tu zanimljivu vest koristeći određene Google alatke. Dakle, ne radi se o vesti koja je opšte poznata, već koju sam sama kreirala/istražila. U vesti iz 24 sata se nažalost ne navodi nigde da je izvor „Internet, brajko!“ blog.
Inače, drago mi je kada neko preuzima sadržaj i originalne priče koje se na „Internet, brajko!“ blogu pojavljuju – biću neskromna, ali čini mi se da to govori o kvalitetu bloga. Međutim, kolege ne trebaju zaboraviti da budu fer:
1) Navedite odakle ste preuzeli priču ili deo priče dodajući jedno vrlo kratko „kako javlja domaći Internet, brajko! blog“.
2) Pitajte me za reprint dozvolu šaljući email na adresu koju ćete naći u gornjem desnom uglu ovog bloga, i ja ću vam je dati.
U pisanje „Internet, brajko!“ bloga, a naročito istraživanje, pronalaženje i osmišljavanje originalnih informacija (kao što je vest o pojmu „serbia“ i Google-u), ulažem dosta vremena volonterski, dok je nekome drugom dovoljno jedno copy&paste i vest i honorar su tu. Dakle, kolege IGRAJTE OVU IGRU FER! Nefer ponašanje pre ili kasnije izlazi na videlo. Citirati kolegu novinara/blogera nije sramota, sramota je predstaviti tuđe delo kao svoje.

Slučaj 2: Personal Magazin
Personal Magazin je domaći blog koji se bavi IT svetom. Čitajući ga 15.12., primetila sam grešku u jednom postu (pogrešno protumačeni podaci koje je objavio Google) i napisala sledeći komentar na taj post:
Gorane,
mala ispravka, nisu u pitanju najtraženije ključne reči tokom novembra. stavila sam na svoj blog kratko pojasnjenje:
http://webvodic.blogspot.com/2007/12/ta-traimo-u-google-u.html
Pozdrav,Jasna

Komentar, evo posle dva i po dana nije objavljen, ali je zato greška koju sam primetila ispravljena svega nekoliko sati po slanju komentara na moderaciju. Iznenađenje ovakvim "gestom" me je ponukalo da se i u postu na ovo osvrnem. Stvarno ne vidim zašto moderator jednu dobronamernu i uljudnu primedbu nije hteo da objavi, a grešku je odmah ispravio. Sada kada pročitate taj tekst videćete da u njemu, kao i u mom postu (kliknite ovde), stoji tačan podatak. Naravno, moderator ovog sajta ima pravo da odabere koji komentari će biti, a koji neće biti objavljeni ili da jednostavno „zaboravi“ da ih objavi. Sa druge strane, trebamo biti svesni da takva čudna moderacija donosi lošu reputaciju sajtu i uzrokuje postove kao što je ovaj.


Slučaj 3: Blic

O ovome je već detaljno pisao Dejan Bizinger u svom postu „Copy & paste i u Blicu“ (kliknite ovde), tako da ću samo ukratko objasniti o čemu se radi. Naime, 16.10 tri članka prekopirana su iz rubrike B92 Tehnopolis za koju inače redovno pišem. Između ostalog i jedan moj, članak o eHow. Od tri članka, možda igrom slučaja, samo moj je bio potpisan mojim imenom uz navod da je preuzet sa B92, a ostala dva, koleginice Tijane Todorović, nisu ni potpisana. Dozvola za reprint, koju bi kako u postu kaže Dejan i dobili, nije tražena. Dejan je inače detaljno i lepo elaborirao na temu copy&paste u našim medijima u svom postu, pa preporučujem da ga pročitate.

Pitam se šta je sledeće. Ne bi me čudilo da npr. „Internet, brajko!“ analiza o američkim izborima i internetu u modifikovanom obliku uskoro osvane negde – ako primetite javite. Ako neko od „prozvanih“ želi nešto da izjavi rado ću to objaviti ovde.

Dec 15, 2007

Američki izbori i internet

Predizborna kampanja američkih predsedničkih izbora zakazanih za 2008. godinu je u jeku. Kao nikada pre, kampanjom dominira internet.
Do američkih predsedničkih izbora ostalo je skoro godinu dana, ali je predizborna kampanja uveliko u toku. Trenutno se niz političara iz Republikanske i Demokratske Partije bori da postane zvanični kandidat svoje stranke. Izuzetno bitan segment ove predizborne trke je internet. Nikada pre kandidati, izborni štabovi, aktivisti i pristalice nisu u tolikoj meri pokušavali da dopru do potencijalnih glasača putem interneta. Na sve strane postavljaju se reklame, videi, bloguje se, sakupljaju novčane donacije…
Počnimo od social networking strana. Takoreći svi predsednički kandidati imaju profile na MySpace-u I Facebook-u. Na primer na MySpace strani Hillary Clinton dočekuje nas gomila banera koje možemo postaviti na našu stranu, pregršt videa u kojima Hillary daje svoje viđenje o raznoraznim bitnim pitanjima i naravno njen blog. Pored toga možemo saznati da je loš kuvar, ali da ume da napravi dobar omlet sa jajima, dok joj je, prema sopstvenim rečima najgora navika to što voli čokoladu. Senatorka Clinton ima preko 150 hiljada prijatelja, ali je ipak iza npr. Barack Obame i Ron Paula koji su uspeli da se “sprijatelje” sa još više osoba putem MySpace-a.
CNN YouTube debate
Jedna od nezaobliznih internet lokacija na internetu postao je YouTube. Predsednički kandidati takmiče se i putem YouTube-a, postavljajući pregršt reklamnih videa.
YouTube je našao način da se i nešto aktivnije uključi u američke predsedničke izbore. Naime, CNN i YouTube su ušli u neobičnu simbiozu stvarajući koncept CNN/YouTube debata. Korisnici YouTube-a mogu postaviti video klipove na YouTube sa pitanjima za predsedničke kandidate, a na određen broj pitanja predsedniči kandidati odgovaraju uživo u specijalnoj emisiji koju vodi CNN. Do sada su održane dve takve debate. Prva debata održana je 23. jula. U njoj je učestvovalo osam predsedničkih kandidata iz Demokratske Partije.
Druga CNN YouTube debata održana je 28. novembra. Tom prilikom na pitanja su odgovarali republikanski kandidati. Korisnici YouTube-a poslali su oko 5 hiljada pitanja od kojih su 34 odabrana od strane CNN i postavljena republikanskim kandidatima uživo na CNN-u. Nakon debate, na internetu su se pojavile spekulacije o nekompetentnosti CNN-a i njihovom sistemu biranja pitanja. Američki blogeri su, pretražujući internet, vrlo brzo otkrili da oko 30% pitanja na koja su republikanci odgovarali može da se uvrsti u kategoriju podmetnutih pitanja. Jedan od najrevnosnijih tragača za takvim pitanjima je bloger Michelle Malkin. Podmentnuta pitanja došla su od simpatizera i aktivista demokratske partije. Oni skoro sigurno neće glasati za republikanskog kandidata, ko god to bio. Odabir tih, a ne pitanja pristalica Republikanske Partije ili neodlučnih glasača, izazvao je negodovanje mnogih, budući da je CNN pre debate najavio da će pitanja iz protivničkog tabora biti izbegavana.
Fenomen Ron Paula
Kongresmen Ron Paul je jedan od američkih političara koji se u okviru svoje, Republikanske partije, bori za predsedničku nominaciju. Pored njegovih poznatijih partijskih kolega, Rudy Giuliania, bivšeg gradonačelnika New Yorka, i John McCaina, senatora Arizone, niko u početku nije obraćao previše pažnje na daleko manje popularnog Ron Paula. Međutim, on je postao pravi internet fenomen među predsedničkim kandidatima. Zahvaljujući entuzijazmu ljudi koji ga podržavaju preplavio je blogove, YouTube i social networking strane. Njegovo ime traženije je u Google-u od imena ostalih kandidata. Iza njega su, po Google-u: Barack Obama, Hillary Clinton i Rudy Giuliani. U jednom trenutku, postao je čak i najtraženiji pojam popularnog blog agregatora Technorati. Magazin TIME ga je duhovito nazvao “novim kandidatom 2.0”.
Online simpatizeri Ron Paula, velikog zagovornika ustavnih prava, slobode i privatnosti na internetu i protivnika rata u Iraku, najaktivniji su i u davanju dobrovoljnih priloga. Petog novembra preko internet strane ThisNovember5th.com njegove pristalice sakupile su oko 4.3 miliona dolara za njegovu kampanju. U istoriji američkih predsedničkih kampanja ovo je najveća količina novca prikupljena online tokom samo jednog dana. Inače, petog novembra obeležava se “Dan Guy Fawkesa“, dan kada je ovaj britanski zaverenik pokušao ubiti tadašnjeg engleskog kralja. Strip i film „V for Vendetta“, u kome se glavni lik bori protiv totalitarnog političkog režima, usko su povezani sa “Danom Guy Fawkesa“ i korišćeni su od strane Paulovih pristalica pri promociji ove uspešne kampanje. Sledeća velika internet kampanja skupljanja donacija za njegovu kampanju Tea Party ’07 najavljena je za 16. decembar 2007 - još jedan simboličan datum. Naime, tog dana pre više od 230 godina odigrala se čuvena bostonska čajanka, jedan od ključnih događaja koji je doveo do američke revolucije. Pristalice Ron Paula šire internetom video spotove koje porede ovaj istorijski događaj sa političkom revolucijom, koju bi, kako oni smatraju, donela Ronova pobeda na izborima. Cilj akcije je doći do magične cifre od 10 miliona dolara tokom ovog dana.
Obama Girl

Barack Obama je jedan od vodećih demokratskih kandidata na predstojećim izborima. U junu 2007. godine na YouTube strani pojavio se viralni video sa zavodljivom brinetom koja izvodi R&B pesmu "I Got a Crush…On Obama". Međutim, ljudi iz Obamine kampanje potvrdili su da video i pesma nisu njihovo delo. Naime, ovaj duhoviti segment američke internet predizborne kampanje zapravo predstavlja viralnu kampanju internet strane Barely Political. Brineta Amber Lee Ettinger, inače model i glumica, angažovana je da u video klipu "odglumi" pevanje na temu opčinjenosti Obamom, a vokalno izvođenje pripisuje se izvesnoj Leah Kauffman. Ovaj video je za kratko vreme postao internet senzacija sa nekoliko miliona pregleda.
Naravno, ne doprinose svi YouTube videi popularnosti predsedničkih kandidata. Dvo-minutni video koji prikazuje John Edwardsa iz Demokratske Partije kako namešta frizuru pred TV nastup pogledalo je oko million ljudi. Video prati razdragana pesma “I Feel Pretty” koja može da izazove pomisao da ovog takmaca za mesto u Beloj Kući možda više interesuje besprekoran spoljašni izgled nego vođenje države.

Šta tražimo u Google-u?

Google odnedavno objavljuje top liste pojmova za pretraživanje koji su doživeli najveći porast u odnosu na prethodni mesec u Srbiji. Dakle oprez, ne radi se o top listama najtraženijih pojmova već o top listi pojmova koji su u mesecu X bili mnogo više traženiji nego u mesecu X-1 (tzv. "Top Gaining Queries"). To pokazuju i liste za protekla dva meseca, gde vidimo da se poptuno novi pojmovi pojavljuju u svakoj od lista.

Srpska top 10 lista za novembar je:
1. nokia 6288
2. dif (Fakultet sporta i fizičkog vaspitanja)
3. web design
4. majdanpek
5. aerodrom
6. procreditbank
7. mozzila
8. nokia 6630
9. pravopis
10. iPhone

Dok top 10 lista za oktobar izgleda ovako:
1. stampaci
2. suzana mančić
3. veleprodaja
4. carina
5. nokia e50
6. promeni me
7. nip (nacionalni investicioni plan)
8. narodna biblioteka
9. angelina jolie
10. dejan stankovic

Jedna zanimljivost: šta mislite kada je u protekle četiri godine pojam "serbia" bio najtraženiji u Google-u (ne samo srpskom već globalno). Ako ste pomislili na neki politički događaj ili sretni sportski događaj niste u pravu. Svet se najviše zainteresovao za nas polovinom juna 2006 godine kada je naš fudbalski tim izgubio od Argentine sa rekordnih 6:0. Evo i dokaza:

Ovaj izraziti vrh (oznaka "D") označava datum ovog nemilog događaja. Primera radi oznaka "C" označava interesovanje za pojam "serbia" koje je pobudila odluka Crne Gore da se odcepi od Srbije. Ipak publicitet je publicitet - dakle kad već gubimo bolje onda ovako u velikom stilu.

Dec 14, 2007

Domaći top internet pojmovi

Ispod su celokupne liste najtraženijih pojmova u 2007. godini koju je napravio naš poznati pretraživač Pogodak.co.yu na osnovu poseta svojih korisnika. Zaključke izvedite sami, a ja odoh da proverim da li su mi u 2008. godini naklonjene zvezde...

Pogodak.co.yu najtraženiji pojmovi u 2007. godini:
1. horoskop
2. sex
3. veliki brat
4. bingo
5. erotske priče
6. posao
7. oglasi
8. polovni automobili
9. Ceca
10. Toše Proeski

Najtraženije ženske osobe
1. Ceca
2. Marija Šerifović
3. Suzana Mančić
4. Seka Aleksić
5. Rihanna
6. Severina
7. Ivana Jordan
8. Dara bubamara
9. Sanja Stojanović
10. Nataša Miljković

Najtraženije muške osobe
1. Toše Proeski
2. Novak Đoković
3. Dženan Lončarević
4. Saša Kovačević
5. Željko Joksimović
6. Zdravko Čolić
7. Milan Stanković
8. Željko Samardžić
9. Vlado Georgijev
10. Sergej Ćetković

Najtraženiji muzički izvođači
1. Ceca
2. Toše Proeski
3. Varvarogenije
4. Marija Šerifović
5. Seka Aleksić
6. Severina
7. Ivana Jordan
8. Dara bubamara
9. Beogradski sindikat
10. Dženan Lončarević

Događaji koji su obeležili 2007. na internetu:
1. parlamentarni izbori - januar
2. izbor za pesmu Evrovizije - maj
3. koncert Red Hot Chili Peppers - jun
4. EXIT festival - jul
5. Zvezde Granda - septembar
6. pogibija Tošeta Proeskog - oktobar
7. Rihanna koncert u Areni - novembar

Najtraženije TV emisije:
1. Veliki Brat
2. Bingo
3. Milioner
4. Loto
5. Peščanik
6. Pitanja za Šampiona
7. Interfejs
8. Insajder
9. Poligraf
10. Utisak nedelje

Najtraženije turističke destinacije:
1. Zlatibor
2. Kopaonik
3. Tara
4. Krf
5. Budva
6. Tasos
7. Grčka
8. Herceg Novi
9. Skiatos
10. Bugarska

Šta se promenilo u odnosu na 2006. godinu možete proveriti ako uporedite ove sa listama iz 2006. godine koje se nalaze ovde.

Dec 8, 2007

Nemački Google pocrneo

Danas, 08.12.2007. godine, naslovna strana nemačkog Google-a osvanula je u crnoj boji. Ne radi se ni o kakvoj grešci ili novom dizajnu ove stane, već o ekološkoj akciji "Licht Aus" ("Ugasite svetlo!"). Naime, cilj akcije je da večeras od 20:00h-20:05h što više ljudi u Nemačkoj ugasi svetla, kako bi poslali jasan apel svima u zemlji i svetu za hitnu i bolju zaštitu klime.
Pre nekoliko meseci pojavila se ideja da bi Google koji je stalno obojeno u crno uštedeo mnogo energije, ovde možete pročitati šta o tome kažu na zvaničnom blogu Google-a.
Akcije slične akciji "Ugasite svetlo!" već su sprovedene u Sidneju, San Francisku i Parizu kao što pokazuje video ispod. Možda je posle Nemačke na redu i Srbija, ako ne milom onda silom (na pamet mi padaju česti nestanci struje usled preopterećenosti mreže tokom novogodišnjih i božićnih praznika).

Dec 3, 2007

Ko je ministar?

Ko je ministar spoljnih poslova Republike Srbije? Vuk Jeremić, zar ne? Ili beše Vuk Drašković? Ako bismo verovali zvaničnoj internet prezentaciji Ministarstva spoljnih poslova Republike Srbije (http://www.mfa.gov.yu/) mogli bi zaključiti da su obojica: Vuk Jeremić (kliknite ovde), a i Vuk Drašković (kliknite ovde). Ako ne verujete maternjem jeziku evo još jednom i na engleskom: ministar je Vuk Jeremić (click here), a i Vuk Drašković (click here). Ipak jedno je sigurno, lično ime našeg ministra inostranih poslova je Vuk.
Mislim da bi ova naša važna institucija morala da povede više računa da se takvi propusti ne dešavaju. Na glavnoj strani ministarstva piše da je Vuk Jeremić ministar, ali profili oba Vuka, zajedno sa tvrdnjom da su i jedan i drugi ministri spoljnih poslova, su takođe dostupni na zvaničnim stranama Ministarstva spoljnih poslova Republike Srbije. Poslaću link na ovaj post na email adresu ministarstva, pa se nadam da će ovi zbunjujući zastareli profili Vuka Draškovića biti uklonjeni ili bar promenjeni uskoro.