Američki izbori i internet
Predizborna kampanja američkih predsedničkih izbora zakazanih za 2008. godinu je u jeku. Kao nikada pre, kampanjom dominira internet.
Do američkih predsedničkih izbora ostalo je skoro godinu dana, ali je predizborna kampanja uveliko u toku. Trenutno se niz političara iz Republikanske i Demokratske Partije bori da postane zvanični kandidat svoje stranke. Izuzetno bitan segment ove predizborne trke je internet. Nikada pre kandidati, izborni štabovi, aktivisti i pristalice nisu u tolikoj meri pokušavali da dopru do potencijalnih glasača putem interneta. Na sve strane postavljaju se reklame, videi, bloguje se, sakupljaju novčane donacije…
Do američkih predsedničkih izbora ostalo je skoro godinu dana, ali je predizborna kampanja uveliko u toku. Trenutno se niz političara iz Republikanske i Demokratske Partije bori da postane zvanični kandidat svoje stranke. Izuzetno bitan segment ove predizborne trke je internet. Nikada pre kandidati, izborni štabovi, aktivisti i pristalice nisu u tolikoj meri pokušavali da dopru do potencijalnih glasača putem interneta. Na sve strane postavljaju se reklame, videi, bloguje se, sakupljaju novčane donacije…
Počnimo od social networking strana. Takoreći svi predsednički kandidati imaju profile na MySpace-u I Facebook-u. Na primer na MySpace strani Hillary Clinton dočekuje nas gomila banera koje možemo postaviti na našu stranu, pregršt videa u kojima Hillary daje svoje viđenje o raznoraznim bitnim pitanjima i naravno njen blog. Pored toga možemo saznati da je loš kuvar, ali da ume da napravi dobar omlet sa jajima, dok joj je, prema sopstvenim rečima najgora navika to što voli čokoladu. Senatorka Clinton ima preko 150 hiljada prijatelja, ali je ipak iza npr. Barack Obame i Ron Paula koji su uspeli da se “sprijatelje” sa još više osoba putem MySpace-a.
CNN YouTube debate
CNN YouTube debate
Jedna od nezaobliznih internet lokacija na internetu postao je YouTube. Predsednički kandidati takmiče se i putem YouTube-a, postavljajući pregršt reklamnih videa.
YouTube je našao način da se i nešto aktivnije uključi u američke predsedničke izbore. Naime, CNN i YouTube su ušli u neobičnu simbiozu stvarajući koncept CNN/YouTube debata. Korisnici YouTube-a mogu postaviti video klipove na YouTube sa pitanjima za predsedničke kandidate, a na određen broj pitanja predsedniči kandidati odgovaraju uživo u specijalnoj emisiji koju vodi CNN. Do sada su održane dve takve debate. Prva debata održana je 23. jula. U njoj je učestvovalo osam predsedničkih kandidata iz Demokratske Partije.
Druga CNN YouTube debata održana je 28. novembra. Tom prilikom na pitanja su odgovarali republikanski kandidati. Korisnici YouTube-a poslali su oko 5 hiljada pitanja od kojih su 34 odabrana od strane CNN i postavljena republikanskim kandidatima uživo na CNN-u. Nakon debate, na internetu su se pojavile spekulacije o nekompetentnosti CNN-a i njihovom sistemu biranja pitanja. Američki blogeri su, pretražujući internet, vrlo brzo otkrili da oko 30% pitanja na koja su republikanci odgovarali može da se uvrsti u kategoriju podmetnutih pitanja. Jedan od najrevnosnijih tragača za takvim pitanjima je bloger Michelle Malkin. Podmentnuta pitanja došla su od simpatizera i aktivista demokratske partije. Oni skoro sigurno neće glasati za republikanskog kandidata, ko god to bio. Odabir tih, a ne pitanja pristalica Republikanske Partije ili neodlučnih glasača, izazvao je negodovanje mnogih, budući da je CNN pre debate najavio da će pitanja iz protivničkog tabora biti izbegavana.
Fenomen Ron Paula
Kongresmen Ron Paul je jedan od američkih političara koji se u okviru svoje, Republikanske partije, bori za predsedničku nominaciju. Pored njegovih poznatijih partijskih kolega, Rudy Giuliania, bivšeg gradonačelnika New Yorka, i John McCaina, senatora Arizone, niko u početku nije obraćao previše pažnje na daleko manje popularnog Ron Paula. Međutim, on je postao pravi internet fenomen među predsedničkim kandidatima. Zahvaljujući entuzijazmu ljudi koji ga podržavaju preplavio je blogove, YouTube i social networking strane. Njegovo ime traženije je u Google-u od imena ostalih kandidata. Iza njega su, po Google-u: Barack Obama, Hillary Clinton i Rudy Giuliani. U jednom trenutku, postao je čak i najtraženiji pojam popularnog blog agregatora Technorati. Magazin TIME ga je duhovito nazvao “novim kandidatom 2.0”.
Online simpatizeri Ron Paula, velikog zagovornika ustavnih prava, slobode i privatnosti na internetu i protivnika rata u Iraku, najaktivniji su i u davanju dobrovoljnih priloga. Petog novembra preko internet strane ThisNovember5th.com njegove pristalice sakupile su oko 4.3 miliona dolara za njegovu kampanju. U istoriji američkih predsedničkih kampanja ovo je najveća količina novca prikupljena online tokom samo jednog dana. Inače, petog novembra obeležava se “Dan Guy Fawkesa“, dan kada je ovaj britanski zaverenik pokušao ubiti tadašnjeg engleskog kralja. Strip i film „V for Vendetta“, u kome se glavni lik bori protiv totalitarnog političkog režima, usko su povezani sa “Danom Guy Fawkesa“ i korišćeni su od strane Paulovih pristalica pri promociji ove uspešne kampanje. Sledeća velika internet kampanja skupljanja donacija za njegovu kampanju Tea Party ’07 najavljena je za 16. decembar 2007 - još jedan simboličan datum. Naime, tog dana pre više od 230 godina odigrala se čuvena bostonska čajanka, jedan od ključnih događaja koji je doveo do američke revolucije. Pristalice Ron Paula šire internetom video spotove koje porede ovaj istorijski događaj sa političkom revolucijom, koju bi, kako oni smatraju, donela Ronova pobeda na izborima. Cilj akcije je doći do magične cifre od 10 miliona dolara tokom ovog dana.
Obama Girl
YouTube je našao način da se i nešto aktivnije uključi u američke predsedničke izbore. Naime, CNN i YouTube su ušli u neobičnu simbiozu stvarajući koncept CNN/YouTube debata. Korisnici YouTube-a mogu postaviti video klipove na YouTube sa pitanjima za predsedničke kandidate, a na određen broj pitanja predsedniči kandidati odgovaraju uživo u specijalnoj emisiji koju vodi CNN. Do sada su održane dve takve debate. Prva debata održana je 23. jula. U njoj je učestvovalo osam predsedničkih kandidata iz Demokratske Partije.
Druga CNN YouTube debata održana je 28. novembra. Tom prilikom na pitanja su odgovarali republikanski kandidati. Korisnici YouTube-a poslali su oko 5 hiljada pitanja od kojih su 34 odabrana od strane CNN i postavljena republikanskim kandidatima uživo na CNN-u. Nakon debate, na internetu su se pojavile spekulacije o nekompetentnosti CNN-a i njihovom sistemu biranja pitanja. Američki blogeri su, pretražujući internet, vrlo brzo otkrili da oko 30% pitanja na koja su republikanci odgovarali može da se uvrsti u kategoriju podmetnutih pitanja. Jedan od najrevnosnijih tragača za takvim pitanjima je bloger Michelle Malkin. Podmentnuta pitanja došla su od simpatizera i aktivista demokratske partije. Oni skoro sigurno neće glasati za republikanskog kandidata, ko god to bio. Odabir tih, a ne pitanja pristalica Republikanske Partije ili neodlučnih glasača, izazvao je negodovanje mnogih, budući da je CNN pre debate najavio da će pitanja iz protivničkog tabora biti izbegavana.
Fenomen Ron Paula
Kongresmen Ron Paul je jedan od američkih političara koji se u okviru svoje, Republikanske partije, bori za predsedničku nominaciju. Pored njegovih poznatijih partijskih kolega, Rudy Giuliania, bivšeg gradonačelnika New Yorka, i John McCaina, senatora Arizone, niko u početku nije obraćao previše pažnje na daleko manje popularnog Ron Paula. Međutim, on je postao pravi internet fenomen među predsedničkim kandidatima. Zahvaljujući entuzijazmu ljudi koji ga podržavaju preplavio je blogove, YouTube i social networking strane. Njegovo ime traženije je u Google-u od imena ostalih kandidata. Iza njega su, po Google-u: Barack Obama, Hillary Clinton i Rudy Giuliani. U jednom trenutku, postao je čak i najtraženiji pojam popularnog blog agregatora Technorati. Magazin TIME ga je duhovito nazvao “novim kandidatom 2.0”.
Online simpatizeri Ron Paula, velikog zagovornika ustavnih prava, slobode i privatnosti na internetu i protivnika rata u Iraku, najaktivniji su i u davanju dobrovoljnih priloga. Petog novembra preko internet strane ThisNovember5th.com njegove pristalice sakupile su oko 4.3 miliona dolara za njegovu kampanju. U istoriji američkih predsedničkih kampanja ovo je najveća količina novca prikupljena online tokom samo jednog dana. Inače, petog novembra obeležava se “Dan Guy Fawkesa“, dan kada je ovaj britanski zaverenik pokušao ubiti tadašnjeg engleskog kralja. Strip i film „V for Vendetta“, u kome se glavni lik bori protiv totalitarnog političkog režima, usko su povezani sa “Danom Guy Fawkesa“ i korišćeni su od strane Paulovih pristalica pri promociji ove uspešne kampanje. Sledeća velika internet kampanja skupljanja donacija za njegovu kampanju Tea Party ’07 najavljena je za 16. decembar 2007 - još jedan simboličan datum. Naime, tog dana pre više od 230 godina odigrala se čuvena bostonska čajanka, jedan od ključnih događaja koji je doveo do američke revolucije. Pristalice Ron Paula šire internetom video spotove koje porede ovaj istorijski događaj sa političkom revolucijom, koju bi, kako oni smatraju, donela Ronova pobeda na izborima. Cilj akcije je doći do magične cifre od 10 miliona dolara tokom ovog dana.
Obama Girl
Barack Obama je jedan od vodećih demokratskih kandidata na predstojećim izborima. U junu 2007. godine na YouTube strani pojavio se viralni video sa zavodljivom brinetom koja izvodi R&B pesmu "I Got a Crush…On Obama". Međutim, ljudi iz Obamine kampanje potvrdili su da video i pesma nisu njihovo delo. Naime, ovaj duhoviti segment američke internet predizborne kampanje zapravo predstavlja viralnu kampanju internet strane Barely Political. Brineta Amber Lee Ettinger, inače model i glumica, angažovana je da u video klipu "odglumi" pevanje na temu opčinjenosti Obamom, a vokalno izvođenje pripisuje se izvesnoj Leah Kauffman. Ovaj video je za kratko vreme postao internet senzacija sa nekoliko miliona pregleda.
Naravno, ne doprinose svi YouTube videi popularnosti predsedničkih kandidata. Dvo-minutni video koji prikazuje John Edwardsa iz Demokratske Partije kako namešta frizuru pred TV nastup pogledalo je oko million ljudi. Video prati razdragana pesma “I Feel Pretty” koja može da izazove pomisao da ovog takmaca za mesto u Beloj Kući možda više interesuje besprekoran spoljašni izgled nego vođenje države.
Naravno, ne doprinose svi YouTube videi popularnosti predsedničkih kandidata. Dvo-minutni video koji prikazuje John Edwardsa iz Demokratske Partije kako namešta frizuru pred TV nastup pogledalo je oko million ljudi. Video prati razdragana pesma “I Feel Pretty” koja može da izazove pomisao da ovog takmaca za mesto u Beloj Kući možda više interesuje besprekoran spoljašni izgled nego vođenje države.
2 comments:
Odlican pregled situacije!
Drago mi je sto vam se dopao tekst.
Stvari oko SAD izbora i interneta su jako zanimljive...Videcemo koliko ce internet popularnost Ron Paul-a mu doneti i poene u trci sa drugima. Inace, gledala sam vise njegovih intervjua. Po stavovima i direktnoscu odskace od svih drugih.
Post a Comment